tisdag 4 september 2018

Eurosense 2018

EuroSense 2018 - Dag 2


En av workshoparna under måndagen handlade om hur vår riktade uppmärksamhet (attention) kan påverka hur vi upplever
Hur doftar en jordgubbe?
och förstår dofter. Bland annat diskuterades dofterna av sött och beskt. Det är en vanligt förekommande förklaring av doft, trots att det egentligen är en smakaspekt. I studier visades att beroende på om doften parades med en känd produkt, eller om vi väl fick smaka på produkten så kom doften genom återkommande samstämmig förekommande med smak att associeras med smaken. Det kan troligen bero på vårt begränsade ordförråd för dofter. Jonas Olofsson från Stockholms universitet visade att vi antingen har dofter som är väldigt specifika (som vanilj) används väldigt lika av alla, men förekommer inte speciellt ofta. Medan ord som är mer generella, som tung doft, används ofta men skiljer sig väldigt mycket mellan olika individer. Kan vi då lära oss dofter? Beroende på hur vi väljer att fokusera på doften, från ett holistiskt eller analytiskt perspektiv vi kan lära oss olika aspekter av dofter. Men, fokus är ett nyckelord, bara genom exponering förändras inte vår doftigenkänning, vi måste fokusera på doften för att uppnå en skillnad. Hur kan vi då använda detta i industrin? Insikten om att dofter är svåra för individer att förstå indikerar att man kanske måste sätta mer ord på vilken doft vi vill att konsumenterna ska uppleva, för att sätta fokus i rätt nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar