EuroSense 2018 - Dag 2
En av workshoparna
under måndagen handlade om hur vår riktade uppmärksamhet (attention) kan
påverka hur vi upplever
|
Hur doftar en jordgubbe? |
och förstår dofter. Bland annat diskuterades dofterna
av sött och beskt. Det är en vanligt förekommande förklaring av doft, trots att
det egentligen är en smakaspekt. I studier visades att beroende på om doften
parades med en känd produkt, eller om vi väl fick smaka på produkten så kom
doften genom återkommande samstämmig förekommande med smak att associeras med
smaken. Det kan troligen bero på vårt begränsade ordförråd för dofter. Jonas
Olofsson från Stockholms universitet visade att vi antingen har dofter som är
väldigt specifika (som vanilj) används väldigt lika av alla, men förekommer
inte speciellt ofta. Medan ord som är mer generella, som tung doft, används
ofta men skiljer sig väldigt mycket mellan olika individer. Kan vi då lära oss
dofter? Beroende på hur vi väljer att fokusera på doften, från ett holistiskt
eller analytiskt perspektiv vi kan lära oss olika aspekter av dofter. Men,
fokus är ett nyckelord, bara genom exponering förändras inte vår
doftigenkänning, vi måste fokusera på doften för att uppnå en skillnad. Hur kan
vi då använda detta i industrin? Insikten om att dofter är svåra för individer
att förstå indikerar att man kanske måste sätta mer ord på vilken doft vi vill
att konsumenterna ska uppleva, för att sätta fokus i rätt nivå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar