tisdag 12 september 2017

Sensoriktrender på Pangborn



Vad var de hetaste ämnena på Pangborn i år? Vi frågade Andréas Öbrink från Pernod Ricard som var på plats. Han pekade ut tre stora metodtrender.
En stor metodologisk fråga var kontext. Vad innebär det för produktupplevelsen när den avsmakas på olika platser. Vad händer med smakupplevelsen? Några hade börjat arbeta med ”living labs”, det vill säga flyttat bort konsumentpanelen från den sterila laboratoriemiljön och in i den ”vanliga” situationen men ändå i kontrollerad miljö. Andra alternativ är att låta konsumenter smaka hemma.
Hur påverkar det bedömningarna? Området diskuterades även för de analytiska testerna - ska det ske i kontrollerad labmiljö eller ska hänsyn tas till den multisensoriska kontexten.

Ett annat växande tema var neuroscience. Det började redan vid förra Pangborn, men har vuxit mer sedan dess. Joan Hawthorne berättade om hur de olika grundsmakerna aktiverade olika typer av centra i hjärnan och hur de processas. Neuroscience innebär också en ökad fokus på tekniska mätmetoder på människor: mäta hjärnans aktivitet utan att störa upplevelsen genom elektroner som sätts som en ”hjälm” på huvudet. Andra teknik-fokuserade metoder handlade om att mäta ansiktsuttryck i olika zoner för att avläsa känsloresponser till mat eller VR-glasögon för att se hur konsumenter agerade i olika miljöer, vilket varumärke som väljs på hyllan till exempel.


Ett tredje spännande tema var att kombinera metoder för att få en ökad förståelse och mer svar på data. Ett exempel var TDS-mätning tillsammans med preferens sk. TDL. TDS-mätning innebär att avsmakaren talar om när hen upplever en specifik doft eller smak över tid. Metoden kan användas både på en analytisk panel och en konsumentpanel.

Nästa Pangborn blir i Edinburgh lett av Joan Hawthorne, så då kan vi nog förvänta oss ännu mer fokus på neuroscience för sensorik. Spännande!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar