Magkänsla eller Hjärnvilja
Ett tema som helt klart intresserar och på något sätt berör de flesta.
Jag tror att många med mig instämmer i att programmets klara höjdpunkt var Ulf Ellerviks presentation "Att njuta av kemi". Han förtrollade oss alla och helt plötsligt är kemi något som vi tycker är kul och spännande! Han höll det på en nivå så att alla kunde förstå vare sig man läst kemi eller inte. Vem intresserar sig tex inte för varför urin luktar så konstigt då man ätit sparris...? Och visste du förresten att mynt inte har någon egen lukt? Jo kanske du säger då, gamla mynt luktar visst. Men det är metalloxider som reagerar med huden så det är alltså ditt eget oxiderade fett från huden du känner.
Något annat intressant som Ulf nämnde var "The Flavour Network" eller luktsinnest kemi, se karta nedan. Ingredienser är sammanlänkade om de delar ett större antar lukt komponenter. I vår del av världen, till skillnad från i tex Asien, pratar vi ofta om att smaker ska gifta sig med varandra och med hjälp av denna karta kan man hitta lämpliga smakäktenskap. Med denna som grund kan man våga testa lite nya och spännande kombinationer, vad sägs tex om rom från Jamaika och blåmögel ost?
Om du tycker att detta är intressant så tror jag att programmet på Nordic Taste & Flavour Centres utbildning i oktober tilltalar dig, se program.
Ytterligare en intressant presentation värd att nämna var Pelle Tornell, beslutsforskare, som höll presentationen "Bestäm dig! Konsten att fatta och påverka beslut".
Han fastslog tex att för mycket att välja på gör att konsumenten köper mindre. Med denna fakta är det underligt att vi i butiken möts av 225 schamposorter, 159 juicer och 200 pastasorter...
Vi fattar beslut på både emotionella och rationella grunder. Blir vi trötta, hungriga och stressade kan det rationella tänkandet slås av och detta påverkar våra beslut i stor utsträckning. Tex visade det sig i ett verkligt case där fångar antingen skulle benådas eller ej, hade svårast att benådas strax före lunch och i slutet av dagen då domarna var trötta och hungriga...
Presentationerna av några av representanterna från företagen lämnade endel att önska och kvalitén på innehållet var varierande. På det stora hela var det dock mycket bra!
Katrin Zytomierska rörde minst sagt om i grytan och många skruvade på sig i sina stolar då hon pratade om tillsatser och att hon minsann inte har något skit och otäcka e-nummer i sina produkter. Hon var snubblande nära att nämna både det ena och det andra stora livsmedelsföretaget som hon inte hade mycket till övers för...
Kontrasten blev stor när Katrin Zytomierska lämnade över till nästa talare, Stig Orustfjord, Livsmedelsverkets Generaldirektör, som visade en något mer samlad och korrekt bild. Han pratade om hur Livsmedelsverket jobbar långsiktigt och har som uppgift att informera om kunskapsläget. De "hoppar inte på" de senaste forskningsstudierna utan att skapa sig en sammanfattad bild av läget. Att tex ändra rekommendationerna för salt för att en studie visar något annat än tidigare forskning är inte aktuellt.
Det som klart saknades var journalistens roll i det hela. Förvisso pratade Jeanette Fors Andrée om krishantering och medielogik, men det innefattade inte just hur viktig journalisterna är för att förmedla korrekt fakta. Journalisterna måste ta ett mycket större ansvar i att förmedla rätt information för att konsumenter ska hitta rätt i djungeln av påståenden och myter.
Man blir tex mörkrädd när man ser exempel som detta...
SIK och SP hade en gemensam monter under dagarna och där passade Nordic Taste & Flavour Centre på att medarrangera en liten tävling där det gick ut på att skriva vilket land man förknippar med olika smaker/produkter. Kul tävling tyckte många som mumsade på lakrits från Finland, torkad fisk från Island, fläsksvålar från Danmark osv.
Vinnare av tävlingen och deltagande vid valfritt seminarium som anordnas av SIK blev:
Malin Thors Rosenquist från AAK
Stort grattis till dig!!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar