tisdag 25 augusti 2015

Godbitar på Pangborn

Godbitar på Pangborn

I söndags inleddes Pangborn Sensory Science Symposium i Göteborg, en mässa med fokus på det senaste inom den sensoriska forskningen d.v.s. ”smakvetenskapen”. Med över 850 deltagare lockar Pangborn forskare inom fältet från hela världen såväl som sensoriker, produktutvecklare etc. inom livsmedelsindustrin. Nordic Taste & Flavour Centre är naturligtvis där för att finna ”russinen i kakan”, men också för att informera om de tjänster vi erbjuder och få fler att engagera sig för den goda smaken. Vi kommer i de närmaste inläggen att bjuda på några av våra insikter, belysa ny forskning med mera.



För många företag är det en stor utmaning att ta sig in på nya marknader i främmande kulturer. Larry Lockshin, professor i marknadsföring av vin, fick oss att fundera kring hur man kan ta sig an utmaningen på bästa sätt. Australien har ett intresse att öka sin export av vin till konsumenter i Kina då kineserna mer och mer börjar intressera sig för att konsumera vin. Lockshin anseratt man bör ställa sig flera frågor som exempelvis: Hur ser kineserna på Australien som vinland? Vad är de främsta anledningarna till att man dricker vin? Hur väljer konsumenterna mellan produkterna? Osv.


En av de centrala delarna är hur smaken beskrivs emot konsumenten och här ställs vinodlarna inför nya utmaningar. Våra västerländska referensramar för att beskriva smaken är intetsägande för de kinesiska konsumenterna. Att beskriva att något smakar björnbär säger inte så mycket om detta inte är något som ingår i din matkultur. Av den anledningen har man med hjälp av konsumenter börjat ta fram referensramar för smaken som matchar den kinesiska matkulturen.

Så nu undrar vi, om ni skulle exportera något typiskt skandinaviskt till en kultur som är främmande för produkten, vad skulle ni välja då?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar